Ν.Σ ΤΟ ΤΡΑΓΙΚΟ ΑΤΥΧΗΜΑ ΤΗΣ 31ΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1952

ΙΣΤΟΡΙΕΣ ΤΟΥ ΠΝ

ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΣ ΣΑΛΑΜΙΝΑΣ

ΤΟ ΤΡΑΓΙΚΟ ΑΤΥΧΗΜΑ ΤΗΣ 31ΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1952

Συνεχίζοντας την δημοσίευση ιστορικών γεγονότων που αφορούν το Π.Ν. δημοσιεύουμε ένα τραγικό ατύχημα που εσυνέβη στο Ναύσταθμο Σαλαμίνας τις πρώτες πρωινές ώρες της 31ης Αυγούστου 1952.

Μετά την απόφαση μεταφοράς του Ναυστάθμου από τον Πόρο στη Σαλαμίνα (Βασιλικό Διάταγμα 16ης Απριλίου 1881) αρχίζουν και τα έργα υποδομής των χώρων που θα εδέχετο τον στόλο και τις υπηρεσίες στήριξης αυτού.

Τα έργα βελτίωσης και ανάπτυξης δεν έπαψαν ποτέ. Μετά δε τον Β` Παγκόσμιο Πόλεμο, οι ανάγκες αυξήθηκαν λόγω των καταστροφών που προκάλεσαν οι αποχωρήσαντες Γερμανοί. Το συμβάν που αναφέρουμε έχει σχέση με τα έργα αναβάθμισης του Ν.Σ. Ας δούμε λοιπόν πως το περιγράφει ο Υποναύαρχος (Ο) ε.α. .Νικ. Τσαπράζης ΠΝ στο βιβλίο του «Ο Πολεμικός Ναύσταθμος Σαλαμίνος« (έκδοση ΥΙΝ 1991).

1H Λέσχη Αξιωματικών στο Ν.Σ. το 1950

 

[…]Το τραγικό ατύχημα

Ενώ ο ναύσταθμος αρχίζει την ανοδική του πορεία και βρίσκει τον προπολεμικό του ρυθμό, έρχεται το τραγικό ατύχημα της μεγάλης έκρηξης με πολλά θύματα και ζημιές ανυπολόγιστες, να ανακόψει την ανοδική του πορεία και να δημιουργήσει χάος, οικονομικό και υπηρεσιακό αδιέξοδο. Η τρομακτική αυτή έκρηξη, που συγκλόνισε το ναυτικό ολόκληρο, σημειώθηκε τα μεσάνυχτα του Σαββάτου προς την Κυριακή της 31 Αυγούστου 1952, στην αποθήκη φορητού οπλισμού των ανδρών Ασφαλείας του ναυστάθμου με 14 νεκρούς και με 38 τραυματίες.

Το πρώτο θύμα της έκρηξης ήταν ο Εμμανουήλ Φραγκίσκος υποπλοίαρχος πυροβολητής, που ήταν προϊστάμενος Ασφαλείας του ναυστάθμου.

Το χρονικό της έκρηξης

Κοντά στο σημείο που βρίσκεται σήμερα το μνημείο του αντιπλοιάρχου Σιώκου, που φονεύθηκε κατά το κίνημα του 1935, δηλαδή στο σημείο όπου υπάρχει σήμερα η Ναυτονομία, υπήρχαν τα γραφεία Ασφαλείας του ναυστάθμου. Στο ίδιο κτίριο των γραφείων και στο διπλανό δωμάτιο στεγαζόταν η αποθήκη πυρομαχικών αμέσου χρήσεως, καθώς και ο φορητός οπλισμός της Ναυτονομίας. Συγκεκριμένα υπήρχαν πολυβόλα μπρέντ, οπλοπολυβόλα λάγκαστερ, τουφέκια, πιστόλια κλπ. Επίσης φυλάσσονταν και λίγες χειροβομβίδες, καθώς και τα πυρομαχικά των όπλων αυτών, σε μικρή ποσότητα.

Ατυχώς στην ίδια αποθήκη, πλην των πυρομαχικών φορητού οπλισμού φυλάσσονταν και ποσότητα εκρηκτικών υλών περίπου 600 κιλά που τα χρησιμοποιούσε ο εργολάβος κατασκευής διαφόρων έργων που εκτελούντο μέσα στον Ν.Σ. Σύμφωνα με μαρτυρίες αρμοδίων οργάνων, στον ίδιο χώρο βρίσκονταν δοχείο με πετρέλαιο και αρκετή ποσότητα στουπί, θρυαλλίδες και φυτίλια.

Περί ώρα 00 26′, πρώτα ο ναύτης που εκτελούσε χρέη περιπόλου άκουσε κάποιο παράξενο κρότο που ερχόταν από την πυριτιδαποθήκη που έμοιαζε με κρότο καψιλιού δυναμίτιδας.

Κατά την νύχτα της 30ης προς 31 Αυγούστου 1952 (Σάββατο προς Κυριακή) ο ναύτης οπλίτης Ν. Ρούσσος της Διεύθυνσης Ασφαλείας που πρώτος αντελήφθηκε το συμβάν ειδοποίησε αμέσως τον κελευστή Καφούρο, που ήταν ο πυράρχης της διευθύνσεως ασφαλείας και εσήμανε συναγερμό πυρκαϊάς, ενώ ο σκοπός του φυλακίου ειδοποίησε τηλεφωνικά τους αρμοδίους. Μετά την παρέλευση ενός λεπτού ακούσθηκε μικρή έκρηξη που έσπασε την πόρτα της αποθήκης. Παράλληλα εκδηλώθηκε και μικρή πυρκαϊά, πρώτος στον τόπο της συμφοράς έφθασε ο 203

υποπλοίαρχος Φραγκίσκος μαζί με τον πυράρχη Καφούρο και μαζί με τα αγήματα, κατασβέσεως πυρκαϊάς που είχαν στο μεταξύ καταφθάσει. Η πρώτη προσπάθεια κατασβέσεως πυρκαϊάς απέτυχε. Στο μεταξύ όταν συνειδητοποίησε το μέγεθος της πυρκαϊάς, ο υποπλοίαρχος Φραγκίσκος, ήταν πολύ αργά, και το μοιραίο έφθασε με μεγάλη ταχύτητα. Αν και καταβλήθηκαν υπεράνθρωπες προσπάθειες για να μην προχωρήσει η πυρκαϊά στο διπλανό δωμάτιο, όπου ήταν αποθηκευμένα 600 κιλά δυναμίτη, δεν τα κατάφερε, με αποτέλεσμα να επεκταθεί η πυρκαϊά στην διπλανή αποθήκη. Ο υποπλοίαρχος Φραγκίσκος πρώτος όρμησε, κρατώντας στα χέρια του τα κλειδιά της Αποθήκης φωνάζοντας παράλληλα το άγημα κατασβέσεως της πυρκαϊάς να απομακρυνθεί, γιατί διέβλεπετο μοιραίο και αυτός «σαν πρόβατο επί σφαγήν» οδηγήθηκε στον τόπο της θυσίας.

Η μοιραία αυτή προειδοποίηση καταπνίγηκε αιφνίδια στην φοβερή κόλαση μιας τρομακτικής έκρηξης. Τεράστιες λάμψεις έφεγγαν την περιοχή και το έδαφος εσειόταν κάτω. Μέσα σε λίγα λεπτά η σκιά του ολέθρου και του θανάτου σκέπασε τα πάντα. Το κτίριο της Ασφάλειας του ναυστάθμου ακαριαία κονιορτοποιήθηκε, πραγματική κόλαση. Σίδερα, ξιφολόγχες, καιγόμενα ξύλα και αποκομμένα μέλη είχαν εκτιναχθεί σε περίμετρο περισσότερο των 100 μέτρων. Τραγικό θέαμα παρουσίαζε η πληγείσα περιοχή του Ναυστάθμου, πτώματα ακρωτηριασμένα, τραυματίες συρόμενοι από τα φλεγόμενα ερείπια. Ο απολογισμός υπήρξε τρομακτικός, δεκατρείς νεκροί μεταξύ αυτών και ο τραγικός ήρωας Φραγκίσκος και 36 τραυματίες. Θα ήταν πιο τραγική η κατάσταση και θα θρηνούσαμε περισσότερα θύματα αν η έκρηξη συνέβαινε άλλη μέρα εργάσιμη και αν ο Φραγκίσκος δεν τους απέτρεπε να πλησιάσουν κοντά, οι ναύτες και όλοι αυτοί που προέτρεξαν να βοηθήσουν την κατάσταση.

Ευθύς μετά την έκρηξη τέθηκε σε κινητοποίηση όλος ο μηχανισμός του ναυστάθμου. Ο Αρχηγός του ναυστάθμου έφθασε επί τόπου τεθείς ο ίδιος επικεφαλής των συνεργείων για την καταστολή της πυρκαϊάς και την περισυλλογή των τραυματιών. Λίγο αργότερα έφθασε από Αθήνα ο Αρχηγός του Στόλου υποναύαρχος Κώνστας. Μια ομάδα της γενικής Ασφαλείας υπό τους Αστυνομικούς διευθυντές Κοντήρη και Τσίπη, πολλοί ανώτεροι αξιωματικοί του ναυτικού και ο

υπουργός της Εθνικής Άμυνας. Επακολούθησε σύσκεψη κατά την οποία τέθηκαν οι βάσεις των ανακρίσεων για την εξακρίβωση των αιτίων της εκρήξεως.

Επιτροπή εκ των κ. Αθανασοπούλου πλοιάρχου, αρχιεπιστολέως του ΓΕΝ Παπαχρήστου, διευθυντού εφορείας πυρομαχικών ναυστάθμου Τσιμικάλη αντιπλοιάρχου και Αλεξάνδρου πλοιάρχου, ειδικού πυροτεχνουργού, άρχισε από τις πρωινές ώρες της Κυριακής, εξονυχιστική έρευνα.

Ο υποναύαρχος Κύρης διεξήγαγε με μεγάλες δυσκολίες το έργο της διάσωσης. Στο τόπο της τραγωδίας είχαν φθάσει κινητά χειρουργεία που παρείχαν πρώτες βοήθειες και ακολούθως οι βαρειά τραυματισμένοι μεταφέρονταν μέσω Σκαραμαγκά σε νοσοκομεία Αθηνών.

Η περισυλλογή των θυμάτων διεξαγόταν κάτω από το φως των προβολέων των πλοίων τα οποία εκείνη την ώρα προσέγγιζαν το ναύσταθμο. Διότι λόγω καταστροφής των ηλεκτροφόρων καλωδίων η περιοχή όλη είχε βυθισθεί στο σκοτάδι.

2

Yποπλοίαρχος Εμμ. Φραγκίσκος To πρώτο θύμα της έκρηξης

Νεκροί και Τραυματίες

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Γεν. Επιτελείου Ναυτικού, οι πρώτοι εκ της εκρήξεως νεκροί ήσαν οι εξής:

1. Υποπλοίαρχος Εμμ. Φραγκίσκος (πυρ.)

2. Αρχικελευστής Τσάμης Νικόλαος (τεχν.)

3. Αρχικελευστής Κουνέλης Κων/νος (εφαρμ.)

4. Αρχικελευστής Περιφανάκης Μιχαήλ (εφαρμ).

5. Κελευστής Καφούρος Ευάγ. (εφαρμ.)

6. ναύτης Κωστόπουλος Διονύσ. (πυρ.)

7. ναύτης Γιαννόμωρας Κων/νος μ. τεχνίτης

8. ναύτης Βαρώτσης Θεόδ. ν. εσχαρ.

9. ναύτης Μπέκας Δημ. ν. πυρ.

10. ναύτης Ζήσιμος Ιωάν. ν. καταστρ.

11. ναύτης Δραζίνος Αντών. ν. θαλ.

12. Ανθχος  ε.α. Κολιόπουλος Στυλ.

13. Επίκουρος Αρχικελευστής Γκίκας πολ. μηχανικός

14. Αρβανίτης Κων/νος κελ. τεχνών

Τραυματίες

1.  Πλωτάρχης (Ο) Διομ. Γεωργουλόπουλος Π.Ν.

2. Αρχικελευστής Ιατρός Ευαγ. Δημητρίου

3. ναύτης Ο/Α Συγ. Ράπτης

4.  Μαθητής τεχνίτης Κ. Ζήρας

5.  Μαθητής τεχνίτης Π. Σκληρός

6. Μαθητής τεχνίτης Αθ. Χρυσαθακόπουλος

7. Μαθητής τεχνίτης Ι. Δελόπουλος

8.  Μαθητής τεχνίτης Στ. Γισδάκης

9.  Μαθητής τεχνίτης Α. Σημαντήρας

10.  Μαθητής τεχνίτης Κ. Δελόπουλος

11.  Ιδιώτης Κ. Ρουσινός

12. ναύτης νοσ. Μαργαρίτης

13.  Υποκελευστής διαχ. Μιχ. Βαφέας

14. ναύτης πυρ. Κ. Κεφάλας

15. ναύτης ηλεκ. Μ. Τσικούρας

16. ναύτης οπλ. Κ. Αξιώτης

17. ναύτης οπλίτης Σπ. Πάτσος

18. ναύτης οπλίτης Λέων. Ανδρουλιδάκης

19. ναύτης οπλίτης Ν. Ρούσσος

20.  μαθητής τεχνίτης Κ. Ηλίας

21.  μαθητής τεχνίτης Κ. Στάθης

22. ναύτης Μ. Γεωργίου

23. ναύτης Ε. Βυθούλκας (πυρ.)

24.  μαθητής τεχνίτης Μπιμπίκος Γεώργιος

25.  μαθητής τεχνίτης Πούλιας Δημήτριος

Όλοι οι παραπάνω μεταφέρθηκαν στο Ναυτικό Νοσοκομείο Πειραιώς. Επίσης στο 430 Στρατιωτικό Νοσοκομείο μεταφέρθηκαν οι ακόλουθοι:

1. Ανθυποπλοίαρχος Ελ. Παπασωτηρίου

2. Ανθυποπλοίαρχος Α. Γραμματικός

3.  Κελευστής Κ. Αρβανίτης

4. Υποκελευστής Δ. Πετρόπουλος

5.  Υποκελευστής Ν. Χατζηνικολάου

6. ναύτης μαθητής τεχνίτης Σπ. Πατήλης

7. ναύτης μαθητής τεχνίτης Γ. Τσόπελας

8. ναύτης μαθητής τεχνίτης Δ. Δράκος

9. ναύτης μαθητής τεχνίτης Κ. Φούντας

10. ναύτης Ν/Α Απ. Δουκάτος

Στο δε 401 στρατιωτικό Νοσοκομείο διακομίσθηκαν οι:

1. Σημαιοφόρος Γ. Πασαλάς

2.  Μαθητής τεχνίτης Δ. Πούλιος και

3. ναύτης Πυρ. Ι. Βυθούλκας

Κηδεία των νεκρών

Η κηδεία των νεκρών έγινε την επόμενη το απόγευμα από το παρεκκλήσι του Αγίου Νικολάου του ναυστάθμου μέσα σε βαθύτατο πένθος και συγκινητικές εκδηλώσεις εκ μέρους των οικείων των θυμάτων. Ετάφησαν δε στο νεκροταφείο του ναυστάθμου που βρίσκεται στην περιοχή της ΔΝΟ. Εκτός από τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας Γεώργιο Μαύρο και τους Αρχηγούς του ΓΕΝ και Στόλου παρέστησαν και όλοι οι ανώτεροι και κατώτεροι αξιωματικοί του Ναυστάθμου και Στόλου. Τους νεκρούς αποχαιρέτησε ο αρχιεπιστολέας του ναυστάθμου.

Οι Λόγοι που προκάλεσαν την έκρηξη

Πολλά γράφτηκαν και ειπώθηκαν σχετικά με την έκρηξη του ναυστάθμου. Πολλοί μίλησαν για έργο δολιοφθορέων και άλλοι για τυχαία πυρκαϊά. Πάντως η επίσημη άποψη του ναυτικού και της ανακριτικής επιτροπής είναι ότι η πυρκαϊά προκλήθηκε από βραχυκύκλωμα ηλεκτροφόρων καλωδίων. Πάντως οπωσδήποτε υπήρξε εγκληματική αμέλεια στους υπευθύνους που συσσώρευσαν όλες αυτές τις εύφλεκτες ύλες στον ίδιο χώρο.

Αποτελέσματα της έκρηξης

Λόγω της πτώσης από την έκρηξη του αυτόματου διακόπτη του δικτύου εξωτερικού φωτισμού, επικράτησε σκοτάδι στην Πλατεία ΣΙΩΚΟΥ, στην περιοχή από Δ. ΑΣΦ. μέχρι το 3ο Φυλάκιο γύρω από το μαντρότοιχο και στο ύπαιθρο επί του λόφου.

Σκοτάδι επίσης επικρατούσε στο Ν.Ν.Σ. και στις ενδιαιτήσεις των Αξιωματικών Υγειονομικού καθώς και σε ολόκληρο το διπτέρυγο συγκρότημα Γραφείων και Ενδιαιτήσεων, στο οποίο ανατινάχθηκε η Αποθήκη.

Για την παροχή φωτισμού στην περιοχή της πλατείας, όπου κείτονταν νεκροί και τραυματίες, κλήθηκε από το Βλητικό Σταθμό το φορτηγό αυτοκίνητο της Ε.Π.Ν., το οποίο και φώτισε με τους προβολείς του.

Η αποκατάσταση του ηλεκτρικού φωτισμού έγινε σε 10 έως 12 λεπτά από την έκρηξη με διαταγή του Αρχιεπιστολέα. Η έκρηξη προκάλεσε: α) 14 θανάτους (2 Αξιωματικοί, 4 Αρχικελευστές, 2 Κελευστές και 6 Ναύτες) β) 36 τραυματισμούς (4 Αξιωματικοί, 1 Αρχικελευστής, 3 Υπαξιωματικοί, 27 Ναύτες, 1

ιδιώτης) γ) Καταστροφή δύο πτερύγων του κτιριακού συγκροτήματος στο οποίο έδρευε η Δ. ΑΣΦ., τμήματος από το Γραφείο του Δ.Β.Ν. μέχρι το μεσότοιχο από το Γραφείο του Διευθυντή Ασφαλείας. Επίσης προκλήθηκαν ορισμένες ζημιές στο μανδρότοιχο του περιβόλου και στην προς τη θάλασσα πρόσοψη του Ν.Ν.Σ., στο Χειρουργείο κ.τ.λ.

Σύμφωνα με εκτίμηση που μου επιδόθηκε από τον νομομηχανικό Σ. Ναουμίδη, η απαιτούμενη δαπάνη για την ανακατασκευή των καταστραφέντων κτιρίων και την επανόρθωση των λοιπών ζημιών αρμοδιότητας Δ.Ν.Ε., θα είναι της τάξης των 60.000.000 δραχμών της εποχής εκείνης.

δ) Καταστροφή του φορητού οπλισμού που υπήρχε στην Αποθήκη μαζί με τα πυρομαχικά, ε) Καταστροφή των δυναμίτιδων, εμπορίων και θρυαλλίδος. στ) Καταστροφή επίπλων, σκευών κ.τ.λ.

Περίθαλψη θυμάτων εκρήξεως

Το νοσοκομειακό αυτοκίνητο που έτρεξε στον τόπο του ατυχήματος προς βοήθεια αχρηστεύθηκε λόγω της εκτίναξης και της ανατροπής του κατά την έκρηξη, με αποτέλεσμα το θάνατο ενός τραυματιοφορέα και την πρόκληση θλαστικού τραύματος στο κεφάλι του Αρχ. Ιατρού Δημητρίου.

Εν τούτοις ο Αρχ. Δημητρίου, παρά την κατάσταση του, προσέφερε όταν συνήλθε κάθε δυνατή πρώτη βοήθεια στους τραυματίες.

Ο Αξιωματικός Φυλακής του Επιτελείου Πλωτάρχης Οικ. Γεωργουλόπουλος έφθασε πρώτος από τους εντεταλμένους Αξιωματικούς στον τόπο του ατυχήματος λίγο πριν την έκρηξη, αλλά εκτινάχθηκε εξ’ αιτίας της και έπεσε στο έδαφος. Αφού συνήλθε μετά από λίγα λεπτά, σηκώθηκε αμέσως και έτρεξε προς περίθαλψη των τραυματιών, καθησυχάζοντας και εμψυχώνοντας τα πληρώματα.

Πρώτος αυτός υπέδειξε στον Αρχ. Ιατρ. Δημητρίου θέσεις όπου κείτονταν τραυματίες και με τον Σημαιοφόρο τεχν. Τσαγκαράκη έστειλε εντολή στο Υπασπιστήριο για να κληθεί το Ν.Ν.Π. και να αποστείλει γρήγορα τους διαθέσιμους Υγειονομικούς του Αξιωματικούς και μέσα για τη μεταφορά των τραυματιών.

Διατηρώντας την ψυχραιμία του, παρείχε οδηγίες και φρόντιζε για την περίθαλψη όσων την είχαν ανάγκη.

Ο Αξιωματικός αυτός, έχοντας μικρό τραύμα στο δεξί μάτι περιήλθε σε αφασία μετά από μισή ώρα και μεταφέρθηκε στο Ν.Ν.Π., όπου διαγνώσθηκε εγκεφαλική διάσειση. Η κατάσταση του παρέμεινε σοβαρή για πολύ καιρό.

Μετά την αποκατάσταση του φωτισμού έγινε τηλεφωνική κλήση με διαταγή του Αρχιεπιστολέα και άρχισε η μεταφορά των τραυματιών στο Ν.Ν.Σ. Λόγω όμως της αχρηστεύσεως του χειρουργείου του από την έκρηξη, η μεταφορά τους πραγματοποιήθηκε στο Ν.Ν.Π. και τα Στρατιωτικά Νοσοκομεία 401 και 430.

Διαβιβάσθηκαν τηλεφωνικώς οδηγίες προς το Ν.Ν.Π. για την αποστολή στο Ναύσταθμο Υγειονομικών Αξιωματικών, οι οποίοι και ενισχύθηκαν από τους ιδιώτες Ιατρούς της Σαλαμίνας.

Η μεταφορά των τραυματιών στο Ν.Ν.Π. και τα παραπάνω δύο Στρατιωτικά Νοσοκομεία εκτελέσθηκε ταχέως.

Αμέσως μετά την έκρηξη έγινε η μεταφορά των αμέσως ανευρεθέντων νεκρών στο νεκρικό θάλαμο του Ν.Ν.Σ. στη συνέχεια έγινε με την φροντίδα του διευθυντού Δ.Ν.Β. Αντιπλοιάρχου Αθανασίου, η εκταφή των νεκρών από τα ερείπια με συνεχή εργασία μέχρι το απόγευμα της Κυριακής.

Αυτοκίνητα και πλωτά μέσα διατέθηκαν για τους συγγενείς των θυμάτων που κλήθηκαν για να ακολουθήσουν την εκφορά.[…]

ΣτΣ.: καταθέτοντας την προσωπική μου εμπειρία, έντονα θυμάμαι το συμβάν. Οι γειτονιές του Πειραιά όπου ζούσα (περιοχή Αγίου Νικολάου) γεμάτες ακόμα από γυναικοπαρέες στα κατώφλια των σπιτιών, οι ταβερνούλες ακόμα φωτισμένες και μπόλικη…μαρίδα να παίζει στους άδειους από αυτοκίνητα δρόμους, παρά το προχωρημένο της ώρας. Αύγουστος , ζέστη, ξημέρωνε Κυριακή αργία και όλοι χαλάρωναν με τον όμορφο αυτό κοινωνικό τρόπο ζωής της μεταπολεμικής και μετεμφυλιακής Ελλάδας. Ο τρομακτικός ήχος από την έκρηξη και όχι μόνο, πάγωσε τους πάντες. Σπίτια εσείσθησαν, τζάμια έτριξαν παράγοντας το γνωστό τους ήχο, οι δρόμοι γέμισαν από έντρομους κατοίκους, μανάδες φώναζαν τα παιδιά τους, τα καπηλειά άδειασαν μονομιάς. Η άγνωστη προέλευση της ισχυρότατης έκρηξης σίγουρα έφερε στη μνήμη των μεγαλυτέρων αλλά και σε παιδιά εφηβικής ηλικίας της ατελείωτες νύχτες κόλασης που έζησε ο Πειραιάς από τους βομβαρδισμούς Γερμανών, Συμμάχων και τις εκρήξεις από σαμποτάζ σε πλοία και εγκαταστάσεις.

Με το ξημέρωμα της Κυριακής εκείνης μαθεύτηκε η προέλευση της έκρηξης. Βοηθούντος και του μετεμφυλιακού κλίματος της εποχής, πολλοί μίλησαν αυθαίρετα για …σαμποτάζ!!

Τον επόμενο χρόνο που κατατάχθηκα στη Σχολή Ναυτοπαίδων, γνώρισα τον ανηψιό του άτυχου Υποπλοιάρχου Εμμ. Φραγκίσκου, τριτοετή Σταμ. Φραγκίσκο, απόστρατο αξ/κό σήμερα, από τον οποίο έμαθα λεπτομέρειες , όπως εξιστορούνται στο κείμενο του κ. Ν. Τσαπράζη, τον οποίο θερμά ευχαριστούμε για την άδεια δημοσίευσης του συμβάντος.

Ε.Σ.

 

Advertisements

6 Responses to Ν.Σ ΤΟ ΤΡΑΓΙΚΟ ΑΤΥΧΗΜΑ ΤΗΣ 31ΗΣ ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ 1952

  1. sasmyngr says:

    (Αυτόματη Μετάφραση μέσω Google Translate)

    Σας ευχαριστώ για την απόσπαση του άρθρου από το βιβλίο του κ. Ν. Τσαπράζης . Είμαι ανιψιός του Εμμ. . Φραγκίσκος . Η σύζυγός του ήταν η αδελφή της μητέρας μου , και ήταν το είδωλό μου . Ως Μάλιστα , η επιρροή του καθοδηγούνται να μπω στη Βασιλικό Ναυτικό και μια νεαρή ηλικία των 18 ετών , το 1949 .

    Την ημέρα του ατυχήματος στην Σαλαμίνα Navyard , υπηρετούσα στο Α / Τ Leon και επέστρεφαν από Naval Ασκήσεις , όταν ακούσαμε από την έκρηξη . Ήταν Σάββατο απόγευμα , 30 του Αυγούστου 1952 , και όχι το 31 όπως αναφέρεται στο άρθρο.

    Ήθελα απλώς να φέρει αυτό το μικρό διαφορά την προσοχή σας . Ο θείος μου είναι θαμμένος στο 2ο Νεκροταφείο , Red Mill , Νέα Φιλαδέλφεια, στο Γαρυφαλάκης Οικογένεια τάφο , ακριβώς μπροστά από το εκκλησάκι νεκροταφείου .

    Ο λόγος που έχω παρατηρήσει είναι , γράφω την ιστορία της οικογένειάς μου , και σήμερα που έψαχνα μέχρι την ημερομηνία του θανάτου του στο βιβλίο μου σημείωμα , από σύμπτωση . Δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας , αλλά ήθελα να ξέρω αν έχω δίκιο . Η ημέρα που πέθανε είναι χαραγμένη πάνω στον τάφο . Arimember πηγαίνει στην κηδεία .

    Με την ευκαιρία , υπάρχουν μητρώα Nautopaidon για περίπου 1915-1922 εκεί ;

    Σας ευχαριστώ πολύ ,

    Γιώργος Ρήγος ,

    • Eλευθέριος Σφακτός says:

      Κύριε Ρήγα,
      Σας χαιρετώ και σας ευχαριστώ για την παρέμβασή σας στο ιστορικό συμβάν του Ναυστάθμου το 1952.Οι διορθώσεις που κάνετε θα πρέπει να είναι και οι σωστές, εφ΄οσον είστε τόσο στενός συγγενής με τον ηρωικώς πεσόντα Υποπλοίαρχο Εμμ.Φραγκίσκο.Για τον χώρο ταφής του, ο συνδεσμός μας θα το έχει υπ΄οψιν του για δεδομένη στιγμή.
      Για τα αρχεία που ρωτάτε δυστυχώς δεν υπάρχουν στην διαθεσή μας .Ισως να υπάρχουν στην υπηρεσία ιστορίας Ναυτικού, αν και το βλέπω δύσκολο.Πάντως την περίοδο 1916-1919 η σχολή δεν λειτουρούσε λόγω του Διχασμού Βασιλέως -Βενιζέλου , όπως γράφω και στο
      βιβλίο που έχω εκδόσει ΄΄ Ιστορικό -Φωτογραφικό Λεύκωμα Σχολής Ναυτοπαίδων ,ΣΔΥΝ,ΣΜΥΝ 1946-2000 ΄΄
      Φιλικά
      Ελευθέριος Σφακτός

      • K. Γκοφας says:

        εχετε ένα λάθος: ο Επίκουρος Αρχικελευστής Γκίκας πολ. μηχανικός δεν είναι Γκικας αλλά Γκόφας , συγκεκριμένα ο θείςο μου Κωνσταντίνςο Γκοφας

      • El.Sfaktos says:

        K;ύριε Γκόφα.
        Απο τη πηγή που πείραμε τα στοιχεία (Βιβλίο ΄΄Ο ΠΟΛΕΜΙΚΟΣ ΝΑΥΣΤΑΘΜΟΣ ΣΑΛΑΜΙΝΟΣ)
        του Υποναυάρχου ε.ε. Νικ.Τσαπράζη ,αναφέρεται ως Γκίκας.Εστω και καθυστερημένα διο-
        ρθώνουμε στο σωστό Κων.Γκόφας.

      • Constantinos Gofas says:

        Σαε ευχαριστω πολυ!
        Κ.Γκοφας

        Date: Mon, 18 May 2015 09:27:39 +0000
        To: constantinosgofas@hotmail.com

  2. George N. Rigos says:

    Thank you for posting the article from the book of Mr. N. Tsaprazis. I am a nephew of Emm. Fragkiskos. His wife was my mother’s sister, and he was my idol. As a matter of fact, his influence guided me to join the Royal Navy and a young age of 18, in 1949.

    The day of the accident in the Salamina Navyard, I was serving on the A/T Leon and we were returning from Naval Exercises, when we heard of the explosion. It was Saturday, afternoon, August 30, 1952, and not the 31st as stated in the article.

    I just wanted to bring this small discrepancy to your attention. My uncle is buried in the 2nd Cemetery, Red Mill, Nea Philadelphia, in the Garyfalakis Family tomb, just in front of the cemetery chapel.

    The reason I noticed it is, I am writing my family’s history, and today I was looking up the date of his death in my note book, by coincidence. No reason for concern, but I wanted to know if I am correct. The day he died is carved on the tomb. Arimember going to the funeral.

    By the way, are there any registers Nautopaidon for around 1915 to 1922?

    Thank you very much,

    George Rigos,
    Υποκελευστής Α! Ράδιο-Τεχνίτης. ΒΝ (Σχολή Ηλεκτρονικών, Κανελλόπουλος)

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: