HELLAS LIBERTY…..

HELLAS LIBERTY. ΕΝΑ ΠΛΩΤΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΕΜΠΟΡΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ

 

Image (1)

 

Έχει σωστά ειπωθεί ότι ο άνθρωπος μπαίνει στο επάγγελμα όπως σε μία σφαίρα από όπου δεν πρόκειται να βγει για όλη του τη ζωή. Και αυτό διότι και το επάγγελμα μπαίνει μέσα στον άνθρωπο, τον κυριεύει, τον διαμορφώνει για όλη του περίπου τη ζωή ( με την προϋπόθεση βέβαια ότι αγαπάει αυτό που κάνει και δεν το θεωρεί αγγαρεία).

Με το συναίσθημα αυτό, μία μικρή παρέα τηλεγραφητών του Π.Ν. επισκέφθηκαν το πλοίο μουσείο HELLAS LIBERTY που ναυλωχεί στο λιμάνι του Πειραιά. Είναι γνωστή η ιστορία του θρυλικού αυτού τύπου πλοίων, που έγειρε την πλάστιγγα υπέρ των συμμάχων στον αδυσώπητο πόλεμο στη θάλασσα κατά των γερμανικών ιδίως Υ/Β (των γνωστών ως sea wolves).

Η επίσκεψη λοιπόν, των αδιόρθωτων ρομαντικών τηλεγραφητών, είχε έναν αρχικά σκοπό. Να επισκεφτούμε τον ασύρματο του πλοίου. Όπως κι έγινε. Ένας μικρός μεν αλλά άνετος χώρος φιλοξενούσε τις συσκευές που ένα σύγχρονο για την (τότε) εποχή του έπρεπε να φέρει. Τον κύριο πομπό, τον auto alarm, το ραδιογωνιόμετρο, χειριστήριο, ακουστικά, σύστημα κεραίων, χώρος μπαταριών (κενός) και το μόνο που έλειπε ήταν οι δέκτες (;) από την όλη κονσόλα. Όλοι «χαϊδέψαμε« το χειριστήριο, και στείλαμε μερικά μορς, μόνο που οι βελόνες στα όργανα ένδειξης του πομπού δεν χόρευαν στον τρελό ρυθμό των μορσικών dots and dashes!! Χάθηκαν και αυτά όπως και οι ασυρματιστές (όλες οι συσκευές ήταν της MACHAY CO. USA). Κοιτώντας τις άψυχες τώρα συσκευές σκέφτεσαι: πόσες φορές άραγε έλαβαν ή έστειλαν sos σώζοντας ανθρώπινες υπάρξεις από τον αφανισμό;

Στην έκθεση που λειτουργεί στο Νο 2 αμπάρι του πλοίου, παρουσιάζεται όλη η νεότερη ιστορία της εμπορικής μας ναυτιλίας μετά το τέλος του Β` Π. Π. , όταν το αμερικανικό δημόσιο παραχώρησε στους Έλληνες εφοπλιστές 100 πλοία τύπου Liberty σε πολύ χαμηλή τιμή και με εγγύηση του ελληνικού δημοσίου. Η ιστορία και των 100 αυτών πλοίων ξαναζωντανεύει μέσα από μία υπέροχη έκθεση φωτογραφίας. Σε άλλα σημεία του πλοίου θαυμάζεις χίλιες δυο μικροσυσκευές που έκαναν το πλοίο αξιόπλοο. Εντυπωσιακός ο χώρος του μηχανοστασίου. Ανακαινισμένος σε όλες τις «γωνιές«, όπως και το όλον πλοίο, νομίζεις ότι αρκεί η εντολή μέσω τηλεγράφου για να κινηθούν τα τεράστια και ολοκάθαρα έμβολα. Και αυτό ακόμα το τούνελ είναι επισκέψιμο μέχρι το σημείο που ο άξονας συναντά την προπέλα!!

Το Hellas Liberty είναι ένα από τα τρία τελευταία που υπάρχουν ανά την υφήλιο. Τα άλλα δύο βρίσκονται στην Βαλτιμόρη και το Λος Άντζελες των ΗΠΑ. Το αρχικό όνομα ήταν SS Arthur M. Huddel. Παραχωρήθηκε στην Ελλάδα μετά από άοκνες προσπάθειες πολλών παραγόντων (πολιτικών και εφοπλιστών). Πρωτοστάτησε ο πρόσφατα αποβιώσας καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, εμπνευστής του έργου. Ρυμουλκήθηκε από το Norfock των ΗΠΑ στο Πειραιά, ένα ταξίδι που κράτησε 37 ημέρες (αναχώρηση 6 Δεκ 2008, άφιξη Πειραιά 11 Ιαν 2009). Οι εργασίες επισκευής-ανακαίνισης έγιναν εξ ολοκλήρου στα ναυπηγεία Περάματος. Η τελική του εικόνα δεν θα πρέπει να διαφέρει από εκείνη όταν πρωτοέπεσε από το ναυπηγείο στις ΗΠΑ. Συμπέρασμα: στα πέντε καταστρώματα του πλοίου και οι χώροι στα αμπάρια που έχουν διαμορφωθεί μπορούν να φιλοξενήσουν εκθέσεις, συνέδρια και κάθε είδους εκδηλώσεις. Οι δε υπερκατασκευές του (accommodation) έτοιμο να υποδεχτεί στις άνετες καμπίνες του το …..πλήρωμά του.

Ο καπετάν Βαγγέλης Κούζιλος (απόμαχος της θάλασσας) στο ρόλο του άτυπου ξεναγού, είναι έτοιμος για κάθε πληροφορία-ξενάγηση που θα ζητηθεί.

Τα έξοδα μεταφοράς από τις ΗΠΑ, εργασίες συντήρησης-ανακαίνισης, άνω των 5 εκατ. δολαρίων, καλύφθηκαν από Έλληνες εφοπλιστές, καθώς και το ποσόν των 400 χιλ. € (ετησίως) για την συντήρηση και λειτουργία του πλωτού μουσείου, καταβάλλεται από τους ιδίου. Μία αξιομνημόνευτη προσφορά στη μνήμη των περίπου 2000 Ελλήνων ναυτικών, που χάθηκαν στους ωκεανούς κατά τη διάρκεια του Β` Π.Π. πολλοί από αυτούς υπηρετούσαν στα Liberties. Το ελληνικό φιλότιμο όταν θέλει μεγαλουργεί. Τα συγχαρητήρια είναι φτωχή έκφραση για τους συντελεστές αυτού του έργου που θα είναι μια δαρκής παρακαταθήκη ιστορικής μνήμης για τις επερχόμενες γενιές.

Αξίζει τον κόπο να το επισκεφθείτε. Τολμήστε το. Λεωφορεία του ΟΛΠ ξεκινούν από την προβλήτα έναντι του Σταθμού ΗΣΑΠ Πειραιώς).

ΣτΣ: Στο τεύχος «Νέα του ΣΑ/ΣΜΥΝ«Νο 76 (Μαρτ. –Απρίλιος 2004) έχει γραφτεί πολυσέλιδο χρονογράφημα για το πλοίο της Νίκης «Liberty«.

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: