Πόσο Κινδυνεύουμε να Πάθουμε Έμφραγμα……

ΕΝΑΣ  ΓΙΑΤΡΟΣ  ΜΕΤΑΞΥ  ΜΑΣ

ΠΟΣΟ ΚΙΝΔΥΝΕΥΟΥΜΕ ΝΑ ΠΑΘΟΥΜΕ ΕΜΦΡΑΓΜΑ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΙΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ ΜΑΣ;

Τα καρδιαγγειακά νοσήματα κοστίζουν την ζωή κάθε χρόνο περίπου 30-32 εκατομμυρίων ανθρώπων παγκοσμίως. Μόνο στην χώρα μας, μάλιστα, καταγράφονται ετησίως πάνω από 15000 νέα περιστατικά στεφανιαίας νόσου, πολλά από τα οποία αποβαίνουν μοιραία.

Όπως επισημαίνεται καθημερινά σε χιλιάδες μελέτες και έρευνες η στεφανιαία νόσος ευθύνεται για το 80% των αιφνίδιων καρδιακών θανάτων και κάθε χρόνο μειώνεται σε ηλικία και στα δύο φύλλα η εκδήλωση της νόσου.

Κυρίως η εμφάνισή της είναι συχνή στους άνδρες μεταξύ 40-50 ετών καις τις γυναίκες μετά την εμμηνόπαυση. Ο προληπτικός διαγνωστικός έλεγχος σε αυτές τις ηλικίες και αργότερα πρέπει να γίνεται τουλάχιστον μία φορά το χρόνο.

Να σημειωθεί ιδιαίτερα ότι: το 31% των ασθενών που πάσχουν από στεφανιαία νόσο είναι παχύσαρκοι, το 58% έχει υψηλή αρτηριακή πίεση, το 50% αυξημένη χοληστερόλη, το 20% ιστορικό διαβήτη και το 21% καπνίζει ακόμα και μετά την διάγνωση της πάθησης. Το υπερτασικό άτομο κινδυνεύει τρεις φορές περισσότερο να υποστεί έμφραγμα του μυοκαρδίου και ανεύρυσμα της αορτής σε σχέση με άτομα της ίδιας ηλικίας, των οποίων οι τιμές πίεσης βρίσκονται σε φυσιολογικά επίπεδα. Η αναλογία στο οξύ έμφραγμα του μυοκαρδίου (ΟΕΜ) μεταξύ γυναικών και ανδρών ήταν παλιότερα 1/5 ενώ η αναλογία αυτή σήμερα μειώθηκε στο 1/3. Κάπνισμα, χοληστερόλη, παχυσαρκία, υπέρταση, διαβήτης, άγχος, καθιστική ζωή, κληρονομικότητα και κακή ποιότητα διατροφής είναι οι «συνήθεις» ύποπτοι για την πρόκληση αρτηριοσκλήρυνσης και για την ανάπτυξη της στεφανιαίας νόσου.

Ο κίνδυνος όμως μειώνεται από την στιγμή που η υπέρταση ρυθμιστεί με την κατάλληλη θεραπεία. Υποχωρεί με ταχείς ρυθμούς (σε άνδρες και γυναίκες) λίγους μήνες μετά την διακοπή καπνίσματος και βελτιώνονται τα ποσοστά εκδήλωσης εάν εφαρμόσουμε σαν πρότυπο διατροφής την μεσογειακή δίαιτα.

Η μεσογειακή δίαιτα είναι φτωχή σε ζωικά λίπη και πλούσια σε αντιοξειδωτικές τροφές. Είναι η δίαιτα που στηρίζεται στα όσπρια, τα λαχανικά, τα φρούτα, τα δημητριακά και διαθέτει το ελαιόλαδο ως κύρια πηγή λιπαρών που προστατεύει τις αρτηρίες και ανεβάζει το ποσοστό της «καλής» χοληστερίνης. Επιπλέον, το ελαιόλαδο περιέχει τα πολύτιμα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και την βιταμίνη Ε, η οποία ως φυσικό αντιοξειδωτικό καθυστερεί τις αλλοιώσεις στις κυτταρικές μεμβράνες και έχει αντιθρομβωτικές ιδιότητες. Καρδιοπροστατευτικό ρόλο παίζουν επίσης τα ψάρια, αφού τα ιχθυέλαια Ω3 που περιέχουν, βάσει επιστημονικών δεδομένων, έχουν ευεργετικά αποτελέσματα στο κυκλοφορικό σύστημα.

Η συνήθης καρδιά έχει μέγεθος μεγάλης γροθιάς, ζυγίζει 300-400 γραμμάρια και χτυπά 100.000 φορές/ την ημέρα και 3.000.000 φορές τον μήνα. Όταν είμαστε ήρεμοι χτυπά 50-80 φορές το λεπτό. Οι γυναίκες συνήθως έχουν πιο πολλές σφίξης σε σχέση με τους άνδρες χωρίς όμως αυτό να είναι ανησυχητικό. Τα τριχοειδή μικροσκοπικά αγγεία που απλώνονται σε όλο το μυ της καρδιάς και τον τροφοδοτούν με αίμα είναι τόσο λεπτά που χρειάζονται 10 λεπτά για να φτάσουν το πάχος μίας τρίχας.

Η καρδιά λοιπόν, η πηγή ζωής και ενέργειας του οργανισμού είναι ένα ευαίσθητο όργανο που χρειάζεται κι αυτό φροντίδα και αγάπη.

Δρ. Σπύρος Ν. Παπαϊωάννου

Ειδικός Καρδιολόγος

ΑΝΑΠΛ. ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ

ΚΑΡΔΙΟΛΟΓΙΚΗΣ ΚΛΙΝΙΚΗΣ ΝΝΑ

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: